| 
      
              ČO JE  CISÁROVO, DÁVAJTE CISÁROVI, A ČO JE BOŽIE, BOHU 
                  Vtedy farizeji odišli a radili  sa, ako by ho podchytili v reči. Poslali k nemu svojich učeníkov  a herodiánov so slovami: „Učiteľ, vieme, že vždy vravíš pravdu  a podľa pravdy učíš Božej ceste. Neberieš ohľad na nikoho, lebo nehľadíš  na osobu človeka. Povedz nám teda, čo si myslíš: Slobodno platiť cisárovi daň,  či nie?“ Ale Ježiš poznal ich zlomyseľnosť a povedal: „Čo ma pokúšate,  pokrytci?! Ukážte mi daňový peniaz!“ Oni mu podali denár. Spýtal sa ich: „Čí je  tento obraz a nápis?“ Odpovedali mu: „Cisárov.“ Tu im povedal: „Dávajte  teda, čo je cisárovo, cisárovi, a čo je Božie, Bohu.“ Keď to počuli,  zadivili sa, nechali ho a odišli. (Mt22,15-22) 
                  Tento príbeh nachádzame okrem  Matúšovho evanjelia aj v evanjeliách podľa Lukáša a Marka. Matúšovo  evanjelium vykresľuje Ježiša v tejto situácii zo všetkých týchto evanjelií  „najprísnejšie“, lebo tu Ježiš reaguje na otázku farizejov oslovením  „pokrytci!“ a klasifikuje ich správanie ako zlobu. Lukáš a Marek sú  v opise stretnutia miernejší a iba konštatujú, že Ježiš poznal ich  prefíkanosť. 
              Evanjelistov i nás na Ježišovom  počínaní fascinuje nielen jeho schopnosť uniknúť z nastraženej pasce, ale  i schopnosť zvrtnúť rozhovor tak, aby sa hovorilo viac o Bohu ako  o cisárovi.  
              O disponovanosti dať cisárovi,  čo je cisárovo a Bohu, čo je Božie hovorí i nasledujúci príbeh. 
      MUČENÍK, KTORÝ  OSTAL VERNÝ HLASU SVEDOMIA 
                  Keď mladý študent práva František  odišiel na prázdniny do nemeckého Kielu, začal v ňom silný duchovný boj.  Hovorí: „Videl som duchovnú a mravnú biedu tohto prístavného veľkomesta.  Prebudila sa vo mne túžba získavať duše pre Krista. Domov som sa vrátil  s rozhodnutím, že sa stanem kňazom. 
              Počas štúdií som prežíval obdobie  kríz. Rozmýšľal som nad odchodom zo seminára. Bezvýhradná odovzdanosť na celý  život, naveky, to sa mi zdalo príliš ťažké. V poslednom ročníku štúdia sa  zrazu všetko upokojilo a vyjasnilo. Viem, že mnohí sa za mňa modlili  a prinášali obety. Na sviatok sv. Petra a Pavla roku 1928 som bol ako  25-ročný vysvätený za kňaza.  
              Najkrajší dar k primíciám som  dostal od mamy – zdôverila sa mi s tajomstvom, ktoré predo mnou dovtedy  schovávala: Na sviatok Božieho tela, nemal som vtedy ani pol roka, stála  s kočíkom na kraji cesty. Ulicou kráčal kňaz nesúci Eucharistiu. Keď  prechádzal okolo nej, vybrala ma z kočíka a povedala: „“Pane, ak  chceš z tohto dieťaťa urobiť kňaza, zo srdca ti ho darujem.“ Mlčala  o tom celý čas. Nechcela ma ovplyvniť, aby som sa vďaka jej želaniu stal  kňazom.“ 
              Kňaz František so zápalom pôsobil  medzi nemeckou mládežou. V roku 1942 sa stalo to, čo s obavou  očakával – dostal povolanie do armády. Vtedy si spomenul na matku, ktorá  v ťažkých situáciách hovorievala: „Vždy tak, ako chce Boh!“ František mal  nepodplatiteľný cit pre spravodlivosť a po ťažkom vnútornom zápase mu bolo  jasné: „Nezložím prísahu Hitlerovi!“ Pritom si uvedomoval, že toto rozhodnutie  svedomia sa bude rovnať trestu smrti. 
              Pár dní nato pricestoval  poslednýkrát k svojim rodičom, aby im oznámil svoje rozhodnutie. Keď sa  všetci spolu modlili krížovú cestu, pri 13. zastavení František chytil mamu za  obe ruky a opýtal sa jej: „Dokážeš byť matkou bolesti, ktorá nesie svoj  kríž a nevzdáva sa?“ Ona odpovedala: „Keď mi Boh dá na to silu, tak to  dokážem!“  
              O päť dní bol František zatknutý  a uväznený. Vo svojich posledných zápiskoch vďačne spomína na posledný  list od rodičov, kde mama celkom na záver dopísala slová: „Ostaň verný,  František!“ Keď mu v predvečer popravy prečítali rozsudok smrti, tento  kňaz pokojne a isto povedal: „Nie som nepriateľom štátu ani národa, ktorý  bojuje päsťou a násilím. Som katolícky kňaz, ktorý používa zbrane Ducha  a viery. A viem, za koho bojujem.“ 
              František nakoniec daroval seba Bohu  i štátu v súlade so svojím svedomím. Mohol si povedať ako väčšina:  „ja som predsa vojnu nerozpútal, a tak nie som za ňu zodpovedný. A ani  cirkevní predstavitelia Nemecka nevydali oficiálne prehlásenie proti vojne  a Hitlerovi, kto som ja, aby som lepšie posúdil situáciu ako oni?“ Ale  riadil sa hlasom svojho svedomia.  
              Nepochybne bolo v tom čase  v Nemecku veľa ľudí zvažujúcich, ako sa zachovať. A tých mohol viesť  Boh v ich hľadaní cez ich svedomie inak. Vždy ide o to – učiniť to,  čo pri úprimnom hľadaní vnímame, že chce od nás Boh. 
                  NA  ZAMYSLENIE: 
                  Spomeňme si na nedávny komunistický  režim, kedy sme boli vystavení otázke, nakoľko ostať verní Bohu. Vieme, že  niektorí zvolili natoľko kompromisné riešenie, že sa nakoniec až tak podvolili  štátu, že dali cisárovi nielen to, čo je cisárovo, ale i to, čo je Božie.  
                  Mohlo by sa zdať, že ponovembrový  čas nás stavia pred iné otázky. No opäť si musíme položiť tú istú otázku -  nakoľko sme verní Bohu? 
              Tí, ktorí denne zápasia o vernosť  svedomiu, plávajú častokrát proti prúdu. Hodnoty, ktoré vyznávajú  a presadzujú, sú spoločnosťou považované za hlúpe a utopické.  Priniesť evanjelium do politiky, zákonov krajiny, do médií a celej  spoločnosti sa javí ako neuskutočniteľné - ako niečo, čo je stratou času  a energie. Hlavne v poslednej dobe sme na Slovensku svedkami boja o základné  hodnoty spoločnosti, ako je ochrana života od počatia až po prirodzenú smrť  a o postavenie rodiny.  
              Ak niekto na spoločenskom poli nevie  ako alebo nemôže pomôcť prakticky, môže využiť dve veľmi silné zbrane –  modlitbu a obetu. Modlitba a obeta pomáhajú niesť tých, ktorí bojujú  tento boj v prvej línii. Vieme, že bez modliacich sa ťažko môžeme očakávať  zmeny v okolí a už vôbec nie na tak vážnom bojisku ako je dianie  v spoločnosti.  
              Takže naozaj – zapojiť sa môžeme  všetci! 
                                                     (zdroj:  Angelo Scarano: Kázání a promluvy, časopis Víťazstvo Srdca) 
        
                  Boh k nám hovorí vnútorným  hlasom, hlasom nášho svedomia. Hovorí každému z nás osobne. Škoda je  v tom, že máme skoro stále ucho naladené na všetky ostatné zvuky - na  cveng peňazí, na štrnganie pohárikov, na vrčanie luxusných áut... Pre  tieto a iné zvuky nepočujeme Boží hlas. 
                                                                                                                                    Rudolf  Baláž 
                  Cirkev dnes tak ako v každom  čase potrebuje svätcov. Svätosť vyžaduje „len“ obetu života – nie mimoriadne  činy a výkony, ale snahu bojovať proti vlastnému „ja“ a sklonom  k pohodlnosti – deň po dni. Len svätí môžu pomôcť uzdraviť tento svet.  Všetko ostatné je dnes úplne zbytočné a neplodné.  
                                                                                                                                   Georg  Eder 
                  Nechať sa ťahať, plávať  s prúdom, zanikať v mase – to nás vedie zasa len do masy a do  prázdna. Odvaha k výstupu, námaha, to je to, čo ma vedie na správnu cestu.  
                                                                                                                                    Benedikt XVI.  
  
   |